Tourist Trophy Isle of Man

Isle of Man TT International Road Race

Poloha :

Ostrov Man najdete v Irském moři mezi Irskem a Británií. Bájný ostrov motocyklistů nijak nevyniká svojí velikostí, má rozlohu 572 km2 a žije na něm asi 60 000 obyvatel.

Historie :

První závody se zde jely v roce 1907 jako kvalifikace britských jezdců na dourdanský Coupe International des Motocyclettes, což byl vlastně závod, který určoval mistar světa. Tourist Trophy je vlastně cena pro vítěze udělovaná od prvního ročníku. Jedná se o stříbrnou sošku Merkura, kterou věnoval markýz de St. Mars. Repliku stříbrné sošky (originál je majetkem pořadatelů) dostává vítěz a všichni ostatní, kteří dojedou v čase do 1/8 horším než vítěz. Bronzovou repliku získávají jezdci, kteří dojeli v čase o 1/5 horším než vítěz.

První čtyři ročníky se jely na okruhu o délce 24 km, tzv. St. Johns. V roce 1911 byl závod přenesen na legendární Mountain Course. V letech 1954 – 1959 jezdily slabší kubatury na okruhu o délce 17 km, tzv. Clypse Course.

Trať Mountain Course je dlouhá 60,74 km, má převýšení 600m, více jak 200 zatáček, strmá stoupání i prudká klesání.

Prvními českými jezdci na Manu byli v roce 1932 František Brand a Eduard Uvira, oba jely Jawu 500. Uvira závod nedokončil, ale Brand dojel čtrnáctý, ale jako první mezi kontinentálními jezdci. Gratulaci přijímal o d samotného anglického krále. V roce 1935 přijel na Man František Juhan s Jawou 500, cíl ale neviděl. To se mu povedlo až v roce 1947, kdy na Velocette 350 dojel sedmnáctý. Na Clypse Course se objevili František Bartoš s ČZ (1956 nedokončil 125cc, ale ve 250cc byl pátý, 1957 byl sedmý ve 125cc a čtvrtý ve 250cc), Václav Parus (1956 šestý ve 125cc), Jiří Koštíř (1956 sedmý ve 250cc). Na Horském okruhu startovali Gustav Havel (1961 sedmadvacátý ve 350cc, v letech 1962 až 1965 třikrát nedokončil), Stanislav Malina (1962 sedmý ve 125cc, 1964 čtvrtý ve 125cc i 250cc), František Boček (1965 nedokončil ani 125cc ani 350cc, 1966 byl pátý ve 350cc). Legendární František Šťastný se stal na Manu skutečnou hvězdou a byl mezi diváky velmi oblíbený, startoval v osmi ročnících celkem ve třinácti závodech z nichž jeden jel i na Clypse Course a získal celkem osm stříbrných a jednu bronzovou repliku.

Zatím posledním z našich jezdců byl na Manu Petr Hlavatka, který zde v roce 1991 havaroval v tréninku a následkům zranění podlehl.   

Současný rekord na jedno kolo drží z roku 2007 John McGuinness, který s motocyklem Honda 1000 zajel ve třídě SeniorTT čas 17:21,99, což představuje průměr 130,354 mph, tj 208,698 Km/h !

Divácky zajímavá místa na trati :

The Grandstand

Skvělé místo pro pozorování dění na trati z výsledkových tabulí s možností sledovat práci v boxech při zastávkách. Taky je zde tribuna (pouze pro pozvané) a přístup ke stupňům vítězů (omezené možnosti přístupu). Velké množství obchodů a občerstvení.

Bray Hill

Speciální místo ! Absolutně rovné místo s velkým množstvím divácky zajímavých míst na obou stranách závodní tratě.

Quaterbridge

Jedno z nejobsazenějších míst na trati se skvělou atmosférou. Výborné místo pro fotografy amatéry, které poskytuje dostatek času a prostoru pro fotografování.

Braddan Bridge

Další z populárních místeček s možností sezení, občerstvení a spoustou stánků s reklamními předměty. Velmi mnoho skvělých úhlů pro fotografování.

Ballacraine

Jedna z klasických zatáček na TT se skvělým výhledem. Žádné občerstvení ale je od sud velmi blízko do vesnice.

Laurel Bank

Velmi dobrý pohled na motorky vyjíždějící ze zatáčky. Počet míst je ale limitovaný a nedá se opustit, když je trať uzavřená.

Kirk Michael

Velmi mnoho pěkných míst pro sledování dění na trati s motorkami zatraceně blízko. Nevýhodou je nemožnost přemístění se, když je trať uzavřená. Jsou zde ale velké možnosti vyžití.

Rhencullen

Další skvělé místo pro diváky s jezdci jezdícími po zadním. Skvělé výjezdové cesty a parkování.

Ballaugh Bridge

Místo s velmi dobrými výhledy a samozřejmě jezdci skáčící na svých strojích přes nerovnost na mostě.

Parlament Square

Velmi oblíbené místo. Mnoho divácky zajímavých míst, skvělé zázemí (sportovní i společenské), velmi blízko do centra Ramsey.

The Hairpin

Jedno z nejpomalejších míst na trati se stanovištěm Radia TT, parkovací místa jsou ale omezená.

The Gooseneck

Báječný pohled na jezdce přibližujícími se od Ramsey, kde pak akcelerují a vyrážejí do hor pod plným plynem s mega wheelies.

Guthrie´s

Skvělé místečko pro fotografování s výhledem na Ramsey a pláží v pozadí.

The Bungalow

Velmi oblíbené místo pro sledování závodů se skvělým přístupem tramvají z Douglasu a Laxey.

Windy Corner

Složitější přístup, ale odměnou je velmi rychlá zatáčka, která z kluků dělá opravdové muže, to platí zejména po nedávné úpravě povrchu tratě.

Keppel Gate

Velmi dobrý pohled na závodníky, se kterými je možné navázat kontakt při výjezdu a při tom všem sledovat nádherné ostrovní scenérie (pokud je pěkné počasí).

Creg ny Baa

Další klasické místo na trati se skvělým výhledem na všechny projíždějící jezdce, plusem je výborné občerstvení a možnost parkování.

Signpost

Atraktivní pro spousty diváků s perfektní atmosférou při každém závodě, Skvělé občerstvení, skvělý a jednoduchý přístup a mnoho místa pro parkování.

Mapa :

 

Video

Web  Isle of Man TT